Intervallträning

Intervallträning är en av de mer effektiva metoderna för att öka orken i kroppen. Träningsformen passar alla, från elitidrottaren till den som känner sig otränad och vill gå ner i vikt. Både ork och kondition samt fettförbränningen trimmas rejält.

Intervallträningens mål är att förbättra snabbhet, styrka och uthållighet. Det kan göras på cykel, löpning och simning. Poängen med intervallerna är att våga trycka upp pulsen under en mycket kort tid och varva det med lugnare arbete för kroppen för att på så sätt öka konditionen på bästa möjliga sätt. De intensivare avsnitten kallas för repetitioner och dessa upprepas ett visst antal gånger – träningen sker så att säga i intervaller.

Intervallträning
Intervallträning vid simning är ett bra sätt att öka konditionen.

Intensiva kortpass

Vid intervallträning får kroppen jobba hårt och intensivt under en mycket kort period. Rekommenderad tid är mellan 15 och 30 sekunder. Pulsen går upp till max och kroppen får jobba ordentligt. Därefter går intensiteten ner en stund, för att få ner pulsen. Innan nästa repetition ska all mjölksyra vara borta, så det gäller att vila tillräckligt länge mellan de intensiva passen. Det tar oftast minst två minuter. Om inte kroppen hinner återställa pulsen är risken stor att kroppen får övertränas, vilket ger mer slit än effekt.

Lär kroppen att ansträngas

Kroppen lär sig, genom att ansträngas extra då och då, att ta upp stora mängder syre och kan därför klara större ansträngningar. Det är som om kroppen förbereder sig för att det kan komma riktiga tokryck när allt syre som bara är möjligt behövs till cellerna. Kroppen trimmas och klarar alltmer utmaningar. Det ger effekt även mellan träningarna, då syreupptagningsförmågan blir bättre och därmed förbättras även ämnesomsättningen.

Viktigt att tänka på

Det är mycket viktigt att kroppen är väl uppvärmd innan intervallträningen. Kroppen måste också vara helt frisk och det är inte bra att inte intervallträna alltför ofta. En gång i veckan räcker till en början och maximalt bör intervallträning ske tre gånger i veckan. Intervallträning bör också enbart genomföras av personer som i övrigt är helt friska. Det finns risk för skador.

Effektiv för fettförbränning

Intervallträning är en träningsform som de flesta professionella idrottare ägnar sig av flera gånger i veckan. Träningen passar även de med lite mindre ork, om det sker utefter individens egna förutsättningar. Träning genom intervaller har visat sig vara mycket effektiv form av fettförbränning, och är därför en ypperlig variant av träning för den som vill gå ner i vikt och få mer ork. Den höjda fettförbränningen håller i sig även efter träningspasset. Dessutom har studier visat att risken att förlora muskler istället för fett vid en viktminskning när en person intervalltränar minskar betydligt. Den ökade syreupptagningsförmågan i kroppen leder också till att det blir lättare att bygga muskler.

Träning & motion

Bra kosttillskott

Max NRG Max NRG
Energidryck som tar din träning till en helt ny nivå!
Pris: 169 kr

Gigant Pro Mass

Gigant Pro Mass
Bygg muskelmassa utan att öka i kroppsfett.
Pris: 349 kr

Anabolic Protein

Anabolic Protein
Perfekt allroundprotein för maximal muskeltillväxt.
Pris: 298 kr