Jogging, cykling & simning

Jogga, cykla eller simma – det är frågan. Alla dessa sporter erbjuder god motion och starka konditionshöjande effekter, är lätta att utöva och billiga sporter. Men de har också alla sina nackdelar.

Jogging

Jogging är den billigaste och enklaste formen av konditionsträning. Det enda som behövs är ett par riktigt bra skor. Sedan är det bara att ge sig ut. Joggingen har blivit en folksport som utövas i alla delar av världen. Fördelarna är uppenbara – konditionen ökar, hjärtat fungerar effektivare och den fysiska hälsan höjs. På vintern går det att jogga på ett löpband, för att slippa utsättas för väder och vind.

Däremot är jogging en konditionsform som kan tära på kroppen. Om spåret till stora delar är på asfalt är det än större risk för slitage. Senor och ligament blir lätt överansträngda. Dessutom är det många som tycker att joggingen är ganska tråkig. Det går ganska långsamt att ta sig runt, och risken är att joggaren inte orkar eller kan byta slingor för att ge nya upplevelser.

Cykling

Cyklingen är en behaglig och rolig motionsform som ger härliga naturupplevelser. Den stora fördelen med cykling är att det är en god konditionshöjande motionsform som utsätter kroppen för naturlig intervallträning. Det är också en träningsform som ger mindre förslitningsskador än vad joggingen gör, vilket gör att cykel passar alla människor i alla åldrar. Förutom det, är cyklingen också en träningsform där balans och koordination övas.

Cykling
Det går att cykla till jobbet eller skolan.

Precis som med joggingen behövs inga träningstider bokas in. Än en fördel med just cyklingen är att det går att cykla till jobbet. Om sträckan inte är alltför lång, behövs inte mycket mer än stretching efteråt, och eventuella dokument, kläder för ombyte och annat som behöver tas med får lätt plats på cykeln.

Simning

Simning är en av de mest skonsamma och allsidiga träningsformerna. Alla stora muskelgrupper tränas, och vattnets motstånd gör att kroppen inte överbelastas. Vattnets egenskaper gör att kroppar kommer lätt i rörelse i vatten, medan snabba rörelser kräver mycket energi. På många håll används simning som en rehabiliteringsmetod. Däremot är det stor risk för träningsvärk till en början.

De allra flesta badhus är subventionerade av kommunen. Det är därför ett billigt, smidigt och skonsamt sätt att komma i kondition och att bibehålla den. För att träna simning krävs lite mer planering än för den som cyklar eller joggar som träningsform. Det gäller att ta sig iväg till badhuset under de öppettider som finns. På vissa håll kan det blir trångt i bassängerna under populära tider, även om vissa banor är avsatta just för motionärer som simmar. Det är inte heller alla som uppskattar att behöva byta om bland främmande människor, eller att visa sig i baddräkt, för att inte tala om alla de människor som inte kan simma.

Träning & motion

Bra kosttillskott

Max NRG Max NRG
Energidryck som tar din träning till en helt ny nivå!
Pris: 169 kr

Gigant Pro Mass

Gigant Pro Mass
Bygg muskelmassa utan att öka i kroppsfett.
Pris: 349 kr

Anabolic Protein

Anabolic Protein
Perfekt allroundprotein för maximal muskeltillväxt.
Pris: 298 kr