Konditionsträning

Konditionsträning är en allsidig träningsform som fokuserar på att öka ork och kroppens förmåga att anstränga sig. För att få en bättre ämnesomsättning och en högre syreupptagningsförmåga är konditionsträningen den grundläggande träningsformen.

Kondition inbegriper ork att belasta kroppen länge och tufft. Det är en allsidig träningsform som riktar in sig på att öka hela kroppens förmåga att anstränga sig. På svenska går samma begrepp också under namnet uthållighet. Konditionen kan mätas i syreupptagningsförmågan. Konditionsträningen ger förutsättningar att klara av vardagen. Syreupptagningsförmågan ökar vilket ger ork under hela dagen. Humöret blir bättre och fettförbränningen fungerar som den ska.

För att öka konditionen måste lungor och hjärta belastas. Genom att muskler kommer i arbete behövs mer syre för att kroppen ska fungera. Det ökar pulsen och lungorna måste dra in mer luft. En uppbyggande träning leder alltid till att konditionen förbättras. En ökad kondition ger också en högre mjöksyratröskel och en allmänt bättre blodcirkulation.

Konditionsträning
Jogging är en utmärkt konditionsträning.

Konditionsträning är från mellanintensiv till högintensiv. Raska promenader under en längre tid ger bättre kondition, liksom intervallträningar. Ju högre kroppen belastas, desto mer kolhydrater förbränns jämfört med fetter. Långa joggingpass ger därför mer fettförbränning än intervallträning.

Kan tränas ut och inne

Konditionen kan tränas både ute och inne. Löpning är ett ypperligt och också vanligt sätt att träna konditionen på. Vem som helst kan jogga och bygga upp sin kondition utefter sina förutsättningar. Däremot ser många det som jobbigt och motivationen tryter. Då kan organiserade kurser i spinning, aerobics och simning vara alternativ. Dessa sporter upplevs ofta som jobbigare men behagligare. Dessutom har de en mindre risk att skada kroppen. Även aktiva sporter som cykling, fotboll, handboll och andra bollsporter ger god kondition.

Under vintern kan det vara skönt, och säkrare, att hålla till på ett gym eller helt enkelt vara hemma i sin egen lugna vrå. Spinningcyklar, löpband, roddmaskiner och crosstrainers är några av de maskiner som kan användas för att få en god kondition utan att stå ut med rusk och regn.

Att tänka på före och efter

Konditionsträning kräver vätska. Det gäller att dricka före och efter ett träningspass. Om konditionsträningen är riktigt intensiv krävs också ett ökat kolhydratintag. Det är viktigt att värma upp ordentligt före den verkliga träningen, liksom att lugna ner kroppen successivt. En femton minuters promenad efter en konditionsträning är aldrig fel. Det minskar risken för sträckningar och den obehagliga men ofarliga träningsvärken. Även stretchingen är en viktig del av ett träningspass, så att musklerna inte förkortas. Den bör ligga efter passet, så att musklerna är varma.

Träning & motion

Bra kosttillskott

Max NRG Max NRG
Energidryck som tar din träning till en helt ny nivå!
Pris: 169 kr

Gigant Pro Mass

Gigant Pro Mass
Bygg muskelmassa utan att öka i kroppsfett.
Pris: 349 kr

Anabolic Protein

Anabolic Protein
Perfekt allroundprotein för maximal muskeltillväxt.
Pris: 298 kr