Promenera mera

En promenad betyder så mycket. Som fettförbränningsmetod är den oslagbar. Samtidigt ger den smidigare kropp, en värdefull stund på egen hand och, om platsen är den rätta, en härlig naturupplevelse. Den är faktiskt mycket effektivare än vad vi kanske tror.

Promenader räknas till en av de lågintensiva träningsformerna, och har stor effekt på fettförbränningen. Snabba promenader bränner ungefär 300 kcal per timme för en normalviktig person, utöver den grundläggande förbränningen. Klättra uppåt i bergen ger än mer energiåtgång. Där kan 800 kcal krävas extra per timme, men å andra sidan orkar inte en person med normal fysik klättra omkring i bergen så länge.

Promenera
En promenad med gångstavar är stärkande både för kropp och själ.

Effekt

Studier visar att fettförbränningen är extra god vid lågintensiv träning, och hungerkänslorna försvinner. För den som vill gå ner i vikt är det extra bra att promenera mycket, då kroppen inte heller belastas så hårt som till exempel vid löpning. Istället stärks genom den lågintensiva och kontinuerliga rörelsen. En mycket trevlig bieffekt är att muskelstyrkan ökar och skelettet stärks.

Förutom att det är bra för kroppen att få röra på sig, bli varm och mjuk och att hjärtat och lungorna belastas har promenader för många en viktig mental effekt. Det ger tid till eftertanke och till att skaka av sig negativ stress och stelhet. För personer som försöker sluta röka kan en rask promenad lätta besvären med abstinens.

Lätt att göra

Promenader är skonsamma för kroppen och är perfekt för helt otränade. Oavsett kondition eller fysisk status är det nyttigt att promenera. Det är ingen större risk för skador, eller för överbelastning. Alla promenader är nyttiga, och den otränade kan börja med enbart en kort stund för att sedan öka längden på promenaden allt eftersom.

Den lågintensiva träningen i form av promenader är desutom mycket enkel att genomföra. Det behövs varken särskilda kläder eller skor. Det går att ta en promenad var som helst och nästan när som helst, och den gör lika stor nytta varje gång.

Stegräknare

Många företag har infört tävlingar med stegräknare. Metoden är alldeles ypperlig, både i motivationfrämjande syfte och för att de som tränar verkligen ska förstå hur mycket eller lite de rör sig. Stegräknaren ger svar på tal och visar hur många steg som egentligen tas. Den visar också att många små pass, ger resultat. Ta trappan nästa gång, gå av bussen en station tidigare än du brukar, eller parkera bilen ett par kvarter bort. Det räcker. Fråga stegräknaren!

Gångstavar

Stavgång har blivit mäkta populär på senare tid. Stavarna kan både användas för att bränna lite extra energi per steg och till att hjälpa mindre balanserade kroppar till en skön och behaglig promenad. Överallt i Sverige finns det stavgångsgrupper som samlas en eller flera gånger i veckan och promenerar. Det kan vara en mycket härlig träningsform för den som inte vill träna ensam.

Träning & motion

Prylar för promenaden

Stegräknare Omron Stegräknare
Toppmodern stegräknare med det lilla extra.
Pris: 305 kr


Bra kosttillskott

Max NRG Max NRG
Energidryck som tar din träning till en helt ny nivå!
Pris: 169 kr

Gigant Pro Mass

Gigant Pro Mass
Bygg muskelmassa utan att öka i kroppsfett.
Pris: 349 kr

Anabolic Protein

Anabolic Protein
Perfekt allroundprotein för maximal muskeltillväxt.
Pris: 298 kr