Stretching

Stretching har, med de nya forskningsrönen som kommit, blivit ett diskussionsämne bland motionärer, idrottare och tränare. Är det bra eller dåligt för kroppen? I kort går det att säga – det beror på. En lagom dos av stretching utförd på rätt sätt och med rätt muskelgrupp i fokus är ett bra sätt att undvika skador på. Det är också ett sätt att få en ökad rörlighet i kroppen. Men fel stretching är mer skadlig än ingen stretching alls.

Det finns i stora drag två olika stretchingformer: en uppmjukande form är den rörliga stretchingen som också kallas tänjningsrörelse. Den andra formen är statisk stretching. För många som värmer upp är den rörliga stretchingen en del av schemat. Tänjningarna har mycket lite med det vi menar med stretching att göra och har mer en uppmjukande effekt än en uttöjande effekt. De är därmed ofarliga och nyttiga rörelser för att komma igång i kroppen.

Stretching
Stretching måste utövas på rätt sätt.

Efter träningen

Den statiska stretchingen utförs alltid efter avslutat träningspass, då muskler, senor och ligament är som mjukast. Då sträcks dessa mjukt ut och gör kroppen smidigare och vigare. Det är inte alla personer som ska stretcha alla muskler. Vissa sporter kräver kraftiga och korta muskler. Dessa bör då inte stretchas för ofta. Men för vanliga motionärer ger stretching efter träning en effekt för smidighet, styrka och spänst.

Prestationshöjande effekt?

Dessutom antas träningsvärk mildras alternativt undvikas, även om forskningsresultaten vid undersökningar inte kan visa på att så är fallet. Detsamma gäller huruvida stretching är en prestationshöjande effekt. Däremot blir blodgenomströmningen i muskler och senor bättre, vilket i sin tur kan leda till en minskad träningsvärk.

Vilka muskler är viktiga att stretcha

De muskler som behöver stretchas efter en träning beror på träningsformen. Allsidig rörelse behöver allsidig stretching. För en joggare krävs särskilt fokus på baksidan av låren. Korta muskler där, skapar ett kortare och ryckigare steg som är svårare att anpassa och balansera. Det kan därför ge en bättre effektivitet i löpningen, då benen lättare kan bära upp steg och kropp.

Löpare och idrottare som springer mycket kan lätt drabbas av problem att böja upp foten, vilket beror på en inflammation under foten. Stretching av vadmuskeln kan i det fallet mota olle i grind, åtminstone till en del.

En alltför hård stretching kan ge skador på muskeln och i andra delar av kroppen. Forskning visar även att samspelet mellan muskler och nerver kan bli sämre av en alltför omfattande stretching. Därmed kan musklerna bli mindre effektiva och mindre explosiva genom stretchingövningarna. En effektiv och nyttig stretching är helt beroende av den teknik som används.

Felaktig stretching

Felaktig stretching är direkt skadlig för kroppen. Sjukgymnaster menar att det är bättre med få och väl valda övningar än många och slarvigt utförda. Stretchingen är en träningsform i sig som ska tas på största allvar. Det är också ett bra sätt att varva ner efter en träning.

Träning & motion

Bra kosttillskott

Max NRG Max NRG
Energidryck som tar din träning till en helt ny nivå!
Pris: 169 kr

Gigant Pro Mass

Gigant Pro Mass
Bygg muskelmassa utan att öka i kroppsfett.
Pris: 349 kr

Anabolic Protein

Anabolic Protein
Perfekt allroundprotein för maximal muskeltillväxt.
Pris: 298 kr