Styrketräning

Styrketräningen är ett bra sätt att skapa stadga och balans i kroppen. Träningsformen, om den sker på rätt sätt, passar alla typer av människor. Det är till exempel vanligt med styrketräning i ett rehabiliteringsprogram.

Det är en vanlig myt att styrketräning enbart är till för de som vill ha stora och fylliga muskler. Styrketräning kan användas för att få bättre hållning och för att få starkare och effektivare muskler. I rehabilitering av skador och efter olyckor är styrketräningen en viktig del. Det är dessutom ett mycket gott komplement till konditionsträning för att få en allsidig träning av kroppen.

Styrketräning
Vi behöver alla träna upp vår styrka.

Grunden

Poängen med styrketräning är att träna upp musklerna. Men även skelettet, senorna och ligamenten i kroppen blir starkare av träningen. Det kan hjälpa människor med värk, med svaga ryggar och inte minst personer med ledbesvär, om träningen sköts rätt. Dessutom ökar ämnesomsättningen under och efter ett träningspass. För att kroppen inte ska bränna muskler är det viktigt att äta både före och efter ett pass.

Varje muskelgrupp tränas för sig i styrketräning. Beroende på målet och de egna förutsättningarna går det att anpassa vikt och antalet repetitioner i ett pass. Stor tyngd och få repetitioner ger större muskler, medan många repetitioner och mindre vikter ger uthålliga muskler.

Dynamiskt eller statiskt

Inom styrketräningen finns också såväl dynamisk och statisk styrketräning. Den dynamiska träningen är excentrisk eller koncentrisk. De koncentriska rörelserna med tyngder är sammandragande för muskeln, medan den excentriska betyder tyngd samtidigt som muskeln sträcks ut. En vanlig repetition består av både och och ska genomföras lika noga åt båda hållen. Vid statisk träning hålls vikten stilla och belastar muskeln jämnt och vikterna är i alläömnhet tyngre än vid dynamisk träning.

Med eller utan vikter

Styrketräning kan ske med eller utan vikter. Det första många tänker på vid ordet styrketräning är gym med hantlar och motviktsmaskiner. Dessa är effektiva att använda och ger starkare muskler, och om belastningen är stor, även en större muskelmassa. En viss typ av styrketräning kan också ge snabba och effektiva muskler med stor smidighet. Övningar med balansbollar, medicinbollar samt yoga, kampsporter och pilates är typer av styrketräningsmetoder som ger smidiga och starka muskler.

Viktigt med rätt mängd

Varje muskelgrupp bör tränas högst varannan dag. Men eftersom styrketräningsmomenten fokuserar på en eller ett par muskelgrupper i taget går det att variera träningen och därmed träna oftare. Men i styrketräningen är återhämtningen mycket viktig. Det är då själva musklerna byggs. För att kunna bygga och få starkare muskler behöver kosten också innehålla en hel del protein – musklernas byggstenar. Kolhydrater är också viktiga då de ger kroppen ork.

Skaderisk

Det är viktigt att styrketräning sker på rätt sätt. Annars kan styrketräningen leda till skador. Att träna en och samma muskel för ofta, utan ordentlig återhämtning kan trötta ut muskeln. Varje moment måste också tränas in på ett korrekt sätt, så att snedbelastningar inte sker. Det kan trötta ut ligament och senor. Det kan därför vara klokt att ta hjälp i början.

Träning & motion

Bra kosttillskott

Max NRG Max NRG
Energidryck som tar din träning till en helt ny nivå!
Pris: 169 kr

Gigant Pro Mass

Gigant Pro Mass
Bygg muskelmassa utan att öka i kroppsfett.
Pris: 349 kr

Anabolic Protein

Anabolic Protein
Perfekt allroundprotein för maximal muskeltillväxt.
Pris: 298 kr