Träna på morgonen

Många väljer att träna på morgonen, när tröttheten är som minst och känslan av ”just do it” kanske är som störst. För många ger träningen en tydligt uppiggande effekt som håller i sig hela dagen. Det gör det lättare att utstå en vardags små motigheter, orka med att arbeta till sent och ändå vara social och aktiv under kvällen.

För många som vill hålla sig i trim ter det sig naturligt att träna på morgonen. Det finns inte alltför många måsten i övrigt då, för den som lyckas gå upp i tid för ett träningspass. På kvällen är kroppen och huvudet ofta trött, många andra saker tenderar att komma i vägen och träninge riskerar att komma i andra hand. Men det är inte enbart praktiskt att träna på morgonen. Studier har också visat sig att det är klart mer effektivt, i alla fall för de som vill öka sin fettförbränning.

Träna på morgonen
Morgonstund har guld i mund, även för en motionär.

Varför mer effektivt

Det är mer effektivt i fetthänseende att träna på morgonen. Anledningen är ganska enkel. Under kvällen och natten äter vi ingenting. Därför töms kroppens kolhydratlager för att serva kroppens celler med energi. När vi sedan tränar utan att ha kolhydratlagret i kroppen är det fetterna som förbränns. Det spelar ingen roll vilken motionsform som väljs, den ökade fettförbränningen är ett faktum. Studier visar att effekten kan bli upp till 2,5 gånger bättre än vid träning under andra tider på dagen.

Det går att få samma effekt som morgonträningen även under andra tider på dagen. Ett alternativ är att konditionsträna direkt efter ett styrkepass. Men sådant lämpar sig enbart för personer med mycket god kondition.

Att tänka på

Innan ett morgonpass är det bra att få i sig lite proteiner och kolhydrater. En banan, en proteindrink, eller en macka med keso är några bra exempel. Den egentliga frukosten är bäst att inta efter passet om målet är att bränna fett. Personer som vill bygga muskler mer än att bränna fett bör däremot äta ordentligt innan träningen. Då är musklerna fyllda med glykogen vilket är lättare för kroppen att ta upp till muskelmassa. Muskelbyggande träning är också bra att göra kvällen. Däremot kan hårt träning sent på kvällen störa nattsömnen.

Räcker hela dagen

De endorfiner som sätts igång tack vare motionen skapar en känsla av välbefinnande. Den ökade fettförbränningen som sker även efter motionen ger en jämn nivå av blodsocker i blodet, vilket också gör att det går att se ljusare på livet, även om problem uppstår.

Inte för alla

Men morgonträning är inte för alla. Det finns de som tycker det är oerhört jobbigt att ta ett morgonpass innan jobbet. Det är individuellt hur morgonträningen uppfattas och de som känner att de inte vill tränar på morgonen ska absolut inte göra det heller. Det viktigaste när det gäller motion är att göra det regelbundet, som en vana, och också att tycka om att träna. Annars är träningsprogrammet dömt att misslyckas.

Träning & motion

Bra kosttillskott

Max NRG Max NRG
Energidryck som tar din träning till en helt ny nivå!
Pris: 169 kr

Gigant Pro Mass

Gigant Pro Mass
Bygg muskelmassa utan att öka i kroppsfett.
Pris: 349 kr

Anabolic Protein

Anabolic Protein
Perfekt allroundprotein för maximal muskeltillväxt.
Pris: 298 kr