Träningsvärk

Både ovana och vana personer kan råka ut för träningsvärk. Anledningen till värken är att kroppen arbetat på ett sätt som den inte är van vid. Träningsvärk är inte att förväxla med mjölksyra eller muskelbristning. Värken kommer alltid efter ett träningspass, gärna en hel dag efter. Värk som beror på muskelbristningar och mjölksyra dyker upp under träning.

Forskarna trodde länge att träningsvärk är en effekt av bristningar i muskelcellerna. Senare studier har visat sig att det är precis tvärtom. Visst ändrar sig muskelfibrerna, men de blir istället starkare och längre. De försvarar sig genom att växa, vilket ställer till med värk i kroppen. På så sätt klarar kroppen en bättre belastning nästa gång. Var smärtan kommer ifrån är inte ännu känt, men forskare tror att det beror på att muskelcellerna kan vara svullna direkt efter överbelastningen.

Träningsvärk
Det är jobbigt med träningsvärk - men helt ofarligt. Svalkande liniment eller kärlvidgande ormsalva kan lindra värken.

Mjölksyra å andra sidan uppstår då en muskel förbränner mer än vad syret räcker till. Kroppen skapar då energi genom att en kemisk process omvandlar kolhydraterna till energi. Den energin som mjölksyran bildar klarar sig i någon minut, sedan stumnar muskeln. Det kostar stora resurser att arbeta utan syre för muskeln och det känns ordentligt. Däremot är det inte farligt.

Undvika

Genom att anstränga sig utifrån kroppens egna förutsättningar undviks den värsta träningsvärken. Det går också att ta det försiktigt med övningar som verkar bromsande, som till exempel sit-ups. Den typen av träning kallas för excentriskt arbete och musklerna får då hålla emot en rörelse. De ger allra lättast träningsvärk.

Överträning

Att träna på tok för mycket för sin kapacitet är aldrig bra. Det sliter på kroppen och kan ställa till med skador. Det är alltid viktigt att värma upp ordentligt före en intensiv träning och att varva ner ordentligt efteråt. Stretchingens vara eller inte vara är något omdiskuterad, men det är bra att sträcka ut kroppen emellanåt, och känna efter att inget gör ont. Träningsvärken är oskadlig, men kan indikera att kroppen ansatts något hårt. Under ett pass som gör att kroppen blir så trött har faran för skador stor, då trötta muskler gärna blir oprecisa. Det är då lätt att trampa fel och stuka sig, eller slinta med händer.

Värk under själva träningspasset har aldrig med träningsvärk att göra. Sådan värk ska tas på största allvar. Det betyder att något är fel i kroppen och kan bero på en muskelbristning eller en överansträngning och inflammation. Då bör träningspasset avslutas direkt.

Massage och liniment

Det kan vara frestande att låta bli att träna när träningsvärken är ett faktum. Men rörelse dagarna efter är att föredra, även om den ska vara ganska lugn. Värken går över av sig själv efter ett par dagar. Sedan är det bara att träna som vanligt igen. Om forskarna har rätt, är muskeln då starkare än före värken. Det kan kännas skönt att få lite massage för att mjuka upp musklerna då värken är som värst. liniment och Ormsalva kan också lindra ömmande muskler vid träningsvärk.

Träning & motion

Lindra din träningsvärk

Dr G Strindbergs Balsamliniment Balsamliniment
Linement för ömmande muskler, rygg eller nacke.
Pris: 98 kr

Ormsalva Plus

Ormsalva Plus
Lindrande vid träningsvärk i muskler och senor.
Pris: 78 kr


Bra kosttillskott

Max NRG Max NRG
Energidryck som tar din träning till en helt ny nivå!
Pris: 169 kr

Gigant Pro Mass

Gigant Pro Mass
Bygg muskelmassa utan att öka i kroppsfett.
Pris: 349 kr

Anabolic Protein

Anabolic Protein
Perfekt allroundprotein för maximal muskeltillväxt.
Pris: 298 kr